Skip to main content

Bintang...

Teringat suatu ketika dulu pernah bercita-cita untuk menjadi ahli astronomi. Ketika itu, suka sangat dengan pelajaran buruj dalam sains yang diajar oleh cikgu saya. Mengenalpasti bentuk buruj-buruj di dalam buku sains, kemudian pada malamnya membawa buku tersebut dan memanjat lalu berbaring diatas bumbung kereta abah, di halaman rumah, untuk membanding bentuk bintang sebenar dilangit dengan yang dalam buku.



Sungguh indah bintang di langit, berkelipan dan bersinar terang dalam kegelapan malam. Pada waktu itu, terdetik alangkah indahnya kalau saya ada teleskop, boleh melihat bintang-bintang ini dengan lebih dekat, bintang yang banyak berjasa kepada ahli pelayar, juga membantu kita umat islam mengenalpasti arah kiblat. Saya menyimpan niat, apabila dewasa, nak jadi ahli astronomi, dan nak memiliki teleskop sendiri.

Masa berlalu, oh saya rupanya hanya minat pada topik buruj itu sahaja, saya tidak begitu meminati bab-bab sains yang lain. Jiwa saya lebih menyukai dan menggilai subjek matematik. Membuat latihan matematik berjam-jam pun saya sanggup, tapi membaca dan cuba memahami konsep sains, beberapa minit pun saya boleh menguap. Hohoho..maka sebab itu terpaksa menguburkan cita-cita ahli astronomi itu, kerana tiada daya upaya saya untuk menjadikan sains sebagai bidang pekerjaan saya. Hingga sekarang, bila melihat bintang dilangit, hati saya sangat tenang, dan akan terkenang cita-cita yang tidak kesampaian itu.

Kenapa entry bintang ni? Sebab ada dua lagu kegemaran saya baru-baru ini, bertemakan bintang. 'Terukir di Bintang' nyanyian yuna, dan 'Biar mimpi sampai ke bintang' nyanyian Asmidar. Walaupun temanya cinta, tapi harapan kedua-dua lagu ini tetap simbolik makna yang sama. Harapan yang sangat tinggi seperti tingginya bintang dilangit. Walaupun lagu lagu ini tiada kaitan dengan cita-cita saya yang tidak kesampaian itu, tetapi ada banyak perkara yang lain yang kita boleh impikan, kerana biarlah mimpi..sampai ke bintang.

lagu BIAR SAMPAI KE BINTANG nyanyian asmidar

Biar mimpi mimpi kita jejak sampai ke bintang
Walau harus menggapai awan menongkah arus ini
Aku tahu bukan mudah
Tapi mimpi ini harus aku
Tiada gunung yang terlalu tinggi
Tiada laut yang terlalu luas
Tuk mereka memisahkan kita dari mimpi mimpi kita ini
Jangan resah ini takdir 
Tuk membawa mimpi mimpi kita
Biar mimpi sampai ke bintang kerna kita semua tahu
Kerana ini impian setiap satu dari kita
Tiada gunung yang terlalu tinggi
Tiada laut yang terlalu luas
Tuk mereka memisahkan kita dari mimpi mimpi kita ini
Jangan resah ini takdir 
Tuk membawa mimpi mimpi kita menuju ke bintang


lagu TERUKIR DI BINTANG nyanyian yuna

Jika engkau minta intan permata tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia akan aku cuba
Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia

Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan… kamu…

Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa di hatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu



> agaknya macamana lah gaya cikgu ye kalau jadi ahli astronomi? Mesti tak bercampur gaul dengan orang duk tengok bintang je hahahhaa
>> hmmm... sibuklah awak!




Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2