Skip to main content

Satu dan Pak Tua


Tersebutlah oleh ahli pujangga tentang kisah seorang ayah yang sedang nazak. Beliau mempunyai 3 orang anak lelaki. Pada saat-saat kematian semakin terasa hampir, beliau pun memanggil ketiga-tiga anaknya dan menyampaikan pesan.
“Apabila ayah sudah tiada nanti, kalian bertiga ambillah unta peliharaan kita itu sebagai harta pusaka. Yang sulung akan mendapat 1/2 bahagian daripada unta-unta tersebut. Yang tengah akan mendapat 1/4 daripada unta-unta tersebut, dan yang bongsu pula akan mendapat 1/5 daripada unta-unta tersebut.” Setelah si ayah berpesan sedemikian, maka si ayah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir dan meninggal dunia.

Maka selepas selesai menguruskan upacara pengebumian, ketiga-tiga anak tadi pun duduk berkumpul dan berbincang tentang wasiat ayah mereka. Mereka menghadapi kesulitan dalam membahagikan unta peliharaan mengikut pesanan si ayah, kerana unta mereka ada 19 ekor. 

"Bagaimana hendak membahagikan unta sebanyak 19 ekor kepada 1/2 bahagian, 1/4 bahagian, dan 1/5 bahagian"? , persoalan ini sangat membelenggu fikiran mereka lantaran masing-masing yang tidak sudi mengalah. Akhirnya mereka sepakat membawa perkara ini ke pengetahuan ketua di dalam kampung tersebut. Malangnya, ketua kampung juga tidak dapat menyelesaikan masalah itu. Hampir kesemua orang kampung juga datang berkumpul untuk mengetahui cara menyelesaikan masalah tersebut, namun tiada seorang pun yang tahu caranya.

Dalam masing-masing kebingungan mencari jawapan, maka lalulah disitu seorang tua sambil menunggang untanya. Bertanyalah Pak Tua itu "Kenapa ramai-ramai orang berkumpul disini? Ada majlis keramaiankah?"


Dijawab oleh salah seorang yang hadir, "Kami semua sedang memikirkan tentang satu masalah yang penting".

Maka Pak Tua itu bertanya lagi, "Apakah masalah yang penting itu?"

"Begini," balas si anak sulung pemilik unta. "Kami tiga beradik baru sahaja kematian ayah yang kami kasihi. Beliau mewasiatkan kepada kami agar membahagikan unta-unta tinggalannya antara kami 3 beradik, saya mendapat 1/2 bahagian, adik kedua saya mendapat 1/4 bahagian dan yang bongsu mendapat 1/5 bahagian. Masalahnya, kami tidak dapat menunaikannya kerana unta kami ada 19 ekor," jelas si anak sulung.

"Oh, itu senang sahaja. Ambillah unta pakcik yang seekor ini. Pakcik hadiahkan kepada anak. Sekarang semua unta dah menjadi 20 ekor.Masalah anak akan dapat diselesaikan," kata Pak Tua.

Ketiga-tiga beradik tadi berasa gembira. 1/2 bahagian daripada 20 ekor, si abang sulung mendapat 10 ekor. Tanpa bercakap banyak, si abang terus mengheret kesemua 10 ekor untanya pergi dari situ. Anak yang tengah pula, 1/4 bahagian daripada 20 ekor terus mengambil 5 ekor unta dan mengheretnya pergi dari situ. Tinggallah si adik bongsu. Bahagiannya 1/5 mendapat 4 ekor unta. Sambil mengucapkan terima kasih, dia pun membawa 4 ekor untanya pergi dari situ. Tinggallah semua orang yang berkumpul disitu terpinga-pinga kehairanan.

"Eh, ada seekor unta lagi yang tertinggal ni," kata salah seorang yang hadir.

"Oh, tidak, itu unta saya", jawab Pak Tua sambil menunggang untanya semula, dan pergi dari situ.


Dan mengapa saya membuka cerita ini? Selain keunikan nombor pecahan matematik yang saling bantu membantu (hanya dengan memasukkan 1 ekor unta, masalah pun selesai), saya sangat tertarik dengan kehadiran satu didalam cerita tersebut. Satu ekor unta, dihadiahkan, tapi kemudian dapat dipulangkan semula tanpa kerugian pada mana-mana pihak.  Cerita di atas sebenarnya, telah lama diperturunkan dari generasi ke generasi. Apakah pengajaran dari cerita ini? Ada banyak pengajaran sebenarnya yang boleh kita fikirkan bersama. Dan salah satunya, adalah dalam konteks rezeki. apa sahaja masalah yang melanda pasti dapat diselesaikan jika kita sudi membawa masuk satu perkara dalam diri kita. Itulah iman. Iman itu sedikit pun tidak akan luak, atau terjejas walau apa pun badai yang melanda. Ia bahkan semakin menguatkan dan menjadi sumber ketenangan dan ketabahan ketika menghadapi apa jua musibah dalam kehidupan. 

 Dan dalam kehidupan sebagai seorang pelajar khususnya, sebagai manusia biasa yang tak lekang dari masalah dan kesilapan, selepas berusaha dan bekerja keras untuk kejayaan, masukkanlah satu perkara dalam kehidupan harian anda. Iaitu doa. Doa adalah senjata yang paling mustajab selepas usaha kerana dalam kehidupan ini, tiada siapa yang boleh melawan kuasaNYa. Jangan malu meminta dariNya. Mintalah apa yang kita nak minta padaNya, kerana kita tidak lari dari seorang insan kerdil yang tiada daya dan upaya selain dari dengan izinNya. Wallahualam.



Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2