Skip to main content

Aktiviti Pasca Pt3 2018 : lawatan sambil belajar ke balai bomba AMBS

Salah satu kelebihan smk durian mas, adalah berdekatan dengan pelbagai kemudahan asas utama kerana bandar al muktafi billah shah merupakan satu petempatan terancang. Antara kemudahan di sini adalah mempunyai klinik kesihatan, balai polis dan balai bomba. Baru baru ini, sempena program pasca pt3 sek saya, saya telah merancang untuk membawa anak2 murid saya melawat balai bomba ambs untuk mendapatkan sedikit ilmu pengetahuan di luar bilik darjah.

   Aktiviti ini sangat menarik perhatian anak2 murid saya kerana balai bomba bukan lah suatu tempat yang boleh dilawati sesuka hati. Ayat saya pada anak2 murid saya, "kamu semua setiap hari lalu lalang di depan balai bomba ini. Tapi tak pernah masuk dan tahu apa yang ada di dalam balai bomba ini kan?" :)

Pssstt cikgu orang johor. Jadi bahasa pun bahasa luar lah hahahahhaha ayat anak murid saya. Bukan lalu lalang cikgu. Tapi gi mari, gi mari. Hihihihi

Masing2 ceria nak ke balai bomba. Kami berjalan kaki sahaja kerana jarak antara balai bomba dan sekolah kami tidak sampai 1km pun.


Aktiviti kami yang pertama apabila sampai ke balai bomba. Belajar asas kawad kaki ahli bomba. Kebetulan harini adalah hari selasa hari badan beruniform. Maka murid2 saya memang mengenakan pakaian koko unit masing2.

Info utama balai bomba ambs. No telefon balai bomba ambs.

          Selepas sesi kawad asas, kami dibenarkan melawat ke dalam kawasan balai dan melihat ruang2 operasi seperti bilik rehat dan bilik kawalan. Suatu sesi taklimat penerangan diberikan kepada kami tentang bagaimana balai bomba beroperasi dari mula menerima panggilan telefon yang melaporkan kemalangan atau kebakaran, sehinggalah kepada proses menyelamat dijalankan. Balai bomba ambs ini mempunyai 30 anggota bomba dan terbahagi kepada 3 kumpulan untuk 3 shift di mana pada satu2 masa atau satu2 shift, hanya ada 10 ahli bomba di dalam balai. 

        Aktiviti diteruskan dengan melihat jentera bomba dan peralatan yang terdapat pada jentera bomba.

Kenderaan medical rescue yang berfungsi seperti ambulans.


Pengusung boleh laras yang boleh dibuka dari kiri dan kanan untuk mudah diletakkan di bawah mangsa kemalangan.










Abang bomba yang sabar melayan kerenah dan pertanyaan dari anak2 murid durian mas. 







Pelbagai alatan yang berat dan menakjubkan yang akan diguna pakai dalam operasi menyelamat mengikut kesesuaian dan keperluan situasi. 




Anak2 murid saya tidak melepaskan peluang masing2 untuk masuk ke dalam jentera bomba dan juga berselfie dari atas jentera bomba.


Selepas sesi penerangan dan pengenalan alatan, kami melihat demonstrasi menggunakan pipe hose untuk memadamkan api. 






Ada beberapa level tekanan air yang memberikan tembakan air dekat atau jauh. Level yang paling tinggi adalah level 5 dan dapat menembak air yang lebih jauh dan lebih tinggi dari bangunan 3 tingkat. Namun level ini kebiasaannya tidak mampu dikawal oleh seorang ahli bomba. Kena ada 3 atau 4 orang yang mengawal paip hose itu supaya tidak hilang kawalan kerana tekanan yang terlalu tinggi.





Anak2 murid saya memang tak melepaskan peluang memegang dan mencuba menggunakan paip hose dan menembak air. Seronok masing2 main air. habis basah bila air disembur ke arah rakan2 mereka. Saya pun habis basah juga menerima semburan mereka hahahaha


Sentiasa sempat bergambar budak2 ni. Anytime anywhere huhuhu


Bergambar kenangan bersama abang2 bomba ambs.






Bersama salah seorang guru pengiring, cikgu maizatul.

Penyerahan plak tanda kenangan atas kesudian menerima kehadiran kami melawat balai bomba ambs. 



Terima kasih banyak2 kepada semua ahli bomba yang terlibat menerima kehadiran kami dan melayan setiap pertanyaan kami. Terutama kepada ketua balai ambs, en Jaswari. Walaupun tak dapat bermain abseiling dan flying fox kerana masalah teknikal, kami tetap sangat gembira dan berpuas hati dengan lawatan ini. Terima kasih daun keladi :) Insha Allah jika ada masa dan kesempatan, lain kali kami boleh buat lawatan lagi. 














Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2