Skip to main content

Musim manggis dah tiba

Saya sudah lama tidak menjengah ke kebun di belakang rumah mak dan arwah abah. Sangat lama. Zaman kanak2 saya, memang dihabiskan di kebun ini, namun semakin dewasa, semakin jarang dan sudah bertahun tidak menjejakkan kaki.

Saya akui ini kelemahan saya. Sewaktu musim banjir melanda johor januari 2007, abah mengalami sedikit tekanan emosi kerana pokok2 tanaman nya habis mati di landa banjir. Berhari2 lama nya malah makan masa hampir berbulan juga abah berdiam diri, kurang berbual dan banyak termenung,  sukar menerima hakikat kebun buah buahan nya menjadi seperti padang jarak padang tekukur. Pokok rambutan, pokok durian, pokok limau kasturi yang berpuluh puluh pokok, semua nya mati kerana akar terendam air melebihi seminggu.

Pada masa itu, saya sendiri langsung tidak terpanggil untuk menjengah, untuk melihat pokok apa yg masih berjaya hidup. Rupanya, pokok2 manggis tanaman abah, walau sudah terendam dan menunjukkan tanda2 hampir mati, namun pokok2 ini berjaya survive. Tak mati. Cuma mengambil masa hampir 10 tahun juga untuk kembali segar dan berbuah mengeluarkan hasil.

Tahun ini, tahun 2018, pokok2 manggis abah dan mak sebanyak 22 pokok semuanya mengeluarkan buah yang agak lebat. Cuma, kami anak cucu memang tak pandai nak menikmati hasilnya. Dek kerana kesibukan dan tanggungjawab masing2, Emak terpaksa mengupah pekerja untuk membantu mengait buah2 manggis yg banyak ini, dan menjualkan nya. Emak cuma kata, siapa yang nak makan manggis, balik lah. Itu je. Mak dah tak kuasa nak memaksa anak2 pulang huhuhuhu~~

Anak saya khadijah adalah penggemar utama buah manggis dalam family kecil saya. Berhari2 dia minta saya dan suami belikan dia buah manggis yg ada di jual di pekan paka ini. Bila akhirnya suami belikan juga, Saya bercakap dgn anak saya. "Nyai ada pokok manggis. Ibu tak pernah beli manggis selama ni. Selalu nya kalau nak makan, tunggu pokok nyai berbuah dan makan lah sepuasnya"

Demi mendengar kata saya, anak saya terus mengambil telefon saya dan menelefon neneknya. "Nyai, betul ke ada manggis kat rumah nyai?"

Dan di situ lah kami mengambil keputusan utk pulang ke kampung dlm tempoh cuti 2 hari dgn perjalanan yg jauh dan belum gaji huhuhuhu... 


                  

                   

        
Anak2 mendapat pengalaman baru mengenali pokok manggis, dan memetik sendiri buah manggis dari pohon nya. 

Happy ~😊


Aktiviti santai petang hari hahaha

 

Puas mengutip manggis dengan kereta sorong ni, budak2 ni paksa pulak si ayah menolak mereka dengan kereta sorong ni. Mujur tak patah je huhuhu


 


 

Perjalanan 2 hari yg berbaloi. Menatap wajah emak yang gembira dengan kepulangan kami. Moga menjadi asbab keindahan dan ingatan yang baik serta manis di dalam memori emak, saya dan anak2. Terima kasih buat suami, yang membantu memandu dan merealisasikan perjalanan ini. Saya sayang dan kasih pada semua nya~♡









Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2