Skip to main content

projek menyiapkan gaun dan beg kain

Gembira sungguh cuti sekolah kali ni. Bermacam-macam aktiviti yang menyeronokkan saya dan anak2 lakukan. Cuti hujung tahun kali ni, saya menolak menjaga peperiksaan spm (terima kasih ustaz Mahyudin yang memahami) , saya juga menolak dari menanda kertas peperiksaan spm (terima kasih cikgu Lim yang memahami), saya mengahabiskan waktu dengan menambah baik diri saya sebagai seorang isteri dan ibu kepada 3 cahaya mata tersayang. Alhamdulillah, terima kasih ya Allah atas kesempatan ini.

Antara aktiviti yang saya lakukan ialah menyiapkan sehelai gaun untuk dipakai oleh anak dara saya. Saya bukanlah seorang yang pandai menjahit. Tiada bakat dalam jahitan. Cuma mempunyai beberapa pengetahuan asas tentang jahitan kerana pembelajaran KH ERT di sekolah dulu, dan juga bimbingan emak yang mahir menjahit hingga boleh mengambil tempahan jahitan ketika mudanya. Dari dulu, apa sahaja hasil jahitan saya sering mendapat kritikan percuma ahli keluarga, kerana masalah utama saya ialah 'nak cepat siap'. Saya sering mengabaikan faktor ketelitian dan kekemasan yang menjadikan seseorang tukang jahit dipandang tinggi. Mak selalu cakap" Adoi, napa lah asyik bengkang bengkok je jahitan ko ni wa..jelujur pun kecik besar kecik besar. Maaf ye mak, lain kali awa buat dengan lebih teliti ye :) tapi lain kali tu ntah bila huhuhu..

 Gaun untuk noi ini, telah lama saya impikan untuk menjahitnya, sejak saya dikurniakan seorang cahaya mata perempuan. Anak dara tu dah nak masuk 3 tahun, barulah tercapai impian tu. Walaupun jahitan agak 'belasahan' tapi siap juga akhirnya..

Bahagian gaun di depan dan belakang. Saya hanya menggunakan contoh gaun lain sebagai ukuran.

Suka paten gaun ni sebab gaun nya akan kembang bila duduk

Labuh supaya boleh pakai lama sikit :)

Satu lagi projek jahitan, ialah beg kain. Beg  yang boleh dibawa ke hulu ke hilir untuk apa saja. 

Bahagain sisi beg dan tapaknya. Beg ni saya jahitkan span di bahagian dalamnya supaya nampak lebih kukuh dan tebal. Ada lagi bahagian tulang dan tali. Tak masuk dalam gambar.

Ha inilah model beg saya. Saya buat besar sikit sebab rancang nak letak laptop dan buku rekod mengajar di dalamnya :)


Seronok dan sangat gembira melihat hasil jahitan sendiri dapat diguna pakai untuk perkara harian. Moga saya akan lebih bersemangat untuk menambah koleksi jahitan saya di masa akan datang.







Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2