Friday, 4 October 2013

cuti-cuti Sarawak part 1

            Percutian ini memang telah dirancang lama. Sejak Januari. Tahun lepas kami sekeluarga ke Sabah. Jadi untuk aktiviti pelancongan kami tahun ni, suami memutuskan untuk ke Sarawak. Hmmm....Sarawak, apa yang ada di sana ye? Kek Lapis? Kebudayaan? Itu je rasanya. Inilah pandangan awal saya tentang Sarawak. Tidaklah begitu mengujakan. Kek Lapis sudah ada banyak di Semenanjung. Negeri-negeri di semenanjung juga ada kebudayaannya sendiri.

           Saya pun dah hampir lupa apa sebabnya kami memilih september sebagai tarikh percutian. Tak tunggu cuti sekolah. Namun, bila semakin hampir pada tarikhnya, semakin tertunggu-tunggu dek kerana desakan tugas yang bertubi-tubi. Hati jadi tak sabar nak pergi bercuti. Wajarlah pemilihan tarikh ni, untuk membolehkan saya keluar sejenak dari kesibukan suasana di sekolah. Dan sesungguhnya dipermudahkan Allah, tarikh yang dipilih sesuai dan tiada sebarang halangan pekerjaan.

Aksi anak-anak ketika di KLIA. Macam-macam yang dilakukan mereka. Pantang ada tempat untuk dipanjat. Puas melarang!


Aksi di dalam kapal terbang. Saya bawa buku sebagai bahan bacaan untuk menenangkan mereka. Terima kasih kerana berkelakuan baik :)


Bertolak dari KLIA jam 11 lebih. Flight delay kerana kesesakan lalulintas udara (Udara pun jammed juga huhuhu) Sampai di lapangan terbang Kuching dah menghampiri pukul 2 petang. Suami sudah menempah kereta sewa bersama pemandunya. Jadi semuanya jadi lebih lancar. Alan, pemandu yang ditempah, sudah menunggu. Orang Samarahan. Kalau mengikut aturcara suami, kami akan terus merayau di Bandar Kuching sehingga petang. Esok baru ke Kampung Budaya dan Kampung Serikin. Namun, menurut Alan dan abangnya, Kampung Budaya dan Serikin tidak sesuai dilawati pada hari yang sama, kerana jarak perjalanan yang jauh antara keduanya. Kampung Budaya di Utara dan Serikin di Selatan Sarawak. Rugi kerana masa akan terbazir di jalanan.

Maka atas nasihat mereka (tentu mereka lebih pakar! Inikan kampung tanah tumpah darah mereka hehe), kami pun bergerak ke Kampung Budaya, yang terletak di Santubong. Menurut lagenda tempatan, Santubong asalnya adalah seorang puteri kayangan. Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang adalah dua puteri yang bersahabat baik, tetapi akhirnya bergaduh besar kerana merebut seorang putera , Putera Serapi. Pergaduhan besar itu sangat hebat sehingga membawa banyak kemusnahan. Mereka disumpah menjadi gunung, Gunung Santubong, dan pulau, Kepulauan Kerak, Talang-talang, Lakir dsb. Putera Serapi juga turut menerima sumpahan kerana punca pergaduhan, menjadi gunung Serapi. Unik lagenda ni. Banyak lagi tentang versi lagenda mereka boleh dibaca di sini.


Lihat keunikan gunung santubong tu. Ada lekukan di puncaknya. Lagendanya menyatakan puteri santubong dipukul oleh puteri sejinjang sehingga mukanya retak lalu membentuk permukaan puncak yang sedemikian. 


Kami tiba di Kampung Budaya Sarawak lebih kurang jam 3 petang. Makan tengahari dulu di Food Court berhampiran Kampung Budaya. Sedap dan harganya juga berpatutan. Pemandu kami Alan membantu kami mendapatkan harga diskaun untuk memasuki Kampung Budaya. Dia kata, ada persembahan yang wajib kami tonton jam 4 petang.

Pintu masuk Kampung Budaya Sarawak. Harga tiket normal RM60 tapi kami dapat diskaun RM45(harga pemandu pelancong) harga tiket kanak-kanak RM15

Here we are. Disini saya sudah mula teruja. Sebelum ni rasa macam biasa-biasa je nak tengok kebudayaan(saya memang kurang melayani budaya ni) tapi menjejak je kaki ke kampung ni, semangat nak menonton persembahan kebudayaan seperti yang dijanjikan.

Tangga naik ke tempat persembahan dan cukup mengujakan. Maklumlah tak pernah menaiki tangga sebegini tradisional. Kayu Ditakik takik sehingga boleh menjadi tangga. Peta yang menunjukkan luasnya kawasan kampung Budaya yang memaparkan keunikan 7 kaum terbesar di Sarawak.



Pemandangan dari beranda dewan persembahan  Kampung Budaya yang berlatar belakangkan Gunung Santubong. Cantik!




Suasana di dalam dewan persembahan. Ini belum penuh lagi. Dah pukul 4 petang menderu orang masuk memenuhi dewan. Tak sangka! Penonton memang ramai. (Saya sungguh teruja!)


Sungguh! Persembahan memang tidak mengecewakan. 45 minit berlalu tanpa disedari. Dapat menyaksikan tradisi Iban, Bidayuh, Melanau, Kaum Ulu, dan Penan. Ada tarian, pantomim, sangat menghiburkan! Penonton dijemput untuk sama-sama menari di pentas. Teruja dengan tarian buluh kebudayaan Melanau. Paling terharu mendengar irama indah dan lunak yang terhasil daripada mainan sape, alat tradisional kaum di Sarawak.
Paling terharu mendengar irama indah dan lunak yang terhasil daripada mainan sape, alat tradisional kaum di Sarawak.


Contoh rumah yang ada di dalam Kampung Budaya Sarawak

Rainforest World Music Festival (Festival Muzik Hutanhujan dunia) telah berlangsung di  Kampung Budaya Sarawak sejak tahun 1998. Tahun 2013 merupakan tahun ke 16 festival itu diadakan.  Kami tidak sempat menyaksikannya kerana ia telah berlangsung pada bulan 6 yang lalu. 

Tugu Burung Kenyalang di Pantai Damai, pantai yang berhadapan dengan Kampung Budaya Sarawak. Uniknya Santubong kerana Gunung Santubong terletak di hadapan laut. Situasi yang jarang terjadi di tempat lain. Laut dan gunung bersebelahan. 



Pantai Damai. Memang damai dan mengasyikkan. Tenang saja. Pulau yang kelihatan dikatakan sebagai serpihan daripada lagenda Puteri Sejinjang.

Kami menutup tirai percutian hari pertama dengan menikmati makan malam di Kubah Ria, Pasar Satok. Dah penat sangat harini, nak berehat pula di bilik hotel. Akan sambung percutian esok dalam prt 2 pula ya.














6 comments:

  1. wahhh...menarikk!!!i'm waiting for the next story...lalalalala

    ReplyDelete
  2. Cikgu..tu bukan klia tu lcct...-acik sajasaja

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin).

    Harga sewa Kereta :
    # Suzuki APV/ Toyota Avanza/ Daihatsu Luxio/ Nissan Evalia [6-7 seat]
    Rate: IDR 350.000

    # Toyota Innova [8 seat]
    Rate: IDR 500.000

    # Kia Pergio [9-10 Seat]
    Rate: IDR 500.000

    # Coaster Isuzu Elf Short [11-12 seat]
    Rate: IDR 600.000

    # Coaster Isuzu Elf Long [19 seat]
    Rate: IDR 800.000

    # Toyota Hiace Commuter [15 seat]
    Rate: IDR 850.000

    *Include : Minyak, Parking fee, Tol, Driver, Drivel meal and kereta
    *Exclue : Entrance fee ke tempat-tempat Pelancongan untuk persons dan kereta.

    Untuk tempat lawatan boleh ikut tentatif program yang sudah di sediakan atau ikut plan sendiri.
    Harga yang kami tawarkan pun boleh kira jimat sangat dan berbaloi. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    Call : +6282262272279
    WhatsApp : +6282280000071
    Email : podomorootransportbandung71@yahoo.com
    Blog : http://podomoroopelancongbandung.blogspot.co.id (Podomoroo Transport Bandung)
    Facebook : Podomoroo Transport
    Fanspage : Podomoroo Transport Bandung


    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan / Puan untuk ke Bandung.


    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Podomoroo Transport Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja.. Wassalam, Terima kasih...

    ReplyDelete
  4. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Untuk apa cari harga yang lebih murah jika service nya kurang berbaloi dan tidak memuaskan.. Wassalam dan Terima Kasih ^_^

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  5. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Untuk apa cari harga yang lebih murah jika service nya kurang berbaloi dan tidak memuaskan ^_^
    Wassalam dan Terima Kasih.. ^_^

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  6. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Untuk apa cari harga yang lebih murah jika service nya kurang berbaloi dan tidak memuaskan ^_^
    Wassalam dan Terima Kasih.. ^_^

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete