Skip to main content

Permulaan 2013 : HOTS (higher Order Thinking Skills)

Alhamdulillah menjengah kita semua ke tahun baru 2013. Mudah-mudahan segalanya dipermudahkan Allah. Tahun ni saya dipertanggungjawabkan dengan 2 kelas matematik tambahan SPM ting 5, 2 kelas matematik PBS (satu kelas ting 1 dan satu kelas ting 2), dan 1 kelas matematik PMR ting 3. Masih lagi guru penasihat pengakap, dan guru penasihat kelab Bola Jaring.

Aktiviti pertama yang saya lakukan adalah memberi taklimat HOTS kepada rakan-rakan guru Matematik dan Sains semasa mesyuarat bidang kali pertama.

Apa benda HOTS ni? HOTs adalah singkatan kepada Higher Order Thinking Skills. Guru perlu memperbanyakkan soalan berbentuk HOTs dikalangan pelajar ketika sesi P&P. Soalan yang dikategorikan Hots adalah jenis-jenis soalan yang memerlukan pelajar mengeluarkan idea kreatif dan inovatif mereka dalam menjawab soalan. Dalam bahasa ringkas, pelajar mesti BERFIKIR, untuk menjawab soalan-soalan HOTs.


Untuk menjelaskan lagi bagaimana yang dikatakan HOTs ini, kita boleh membezakannya melalui contoh dibawah. LOTs(Lower Order Thinking Skills) adalah soalan yang sering guru tanya, ubahsuai sedikit soalan dengan masukkan unsur-unsur berfikir, maka soalan tersebut sudah menjadi HOTs.



Soalan diubahsuai menjadi situasi harian, dengan ada unsur-unsur berfikir. Subjektif. Saiz apa? Bentuk mana yang terbaik? Budak kena lah bagi jawapan mengikut fikiran mereka masing-masing.



Tugasan 2 ni memang perlukan pelajar berfikir luar dari kotak pemikiran biasa. Takde formula tertentu lagi.



Eh kejap, kejap. Kenapa kita nak pelajar2 ni jawab soalan HOTs ni?


Generasi pelajar yang kita didik ini adalah generasi yang mempunyai persaingan yang mencabar dan sengit. Mereka perlu disediakan agar mampu bertahan dalam cabaran dunia akan datang. Salah satu caranya adalah membina masyarakat yangboleh  berfikir secara kreatif dan kritis.

Ini adalah sebab yang kedua. Malaysia menyertai dua peperiksaan diperingkat antarabangsa yang dinamakan TIMSS dan PISA . Soalan-soalan yang dikemukakan oleh peperiksaan ini memang berbentuk HOTs. Jadi, untuk membolehkan hasrat negara itu dicapai, kita mestilah ajar dan terapkan P&P berbentuk berfikir ini kepada mereka.


Peperiksaan ini akan diduduki oleh sesiapa saja pelajar tingkatan 2, mungkin anak murid/adik/kakak/abang/anak awak, mungkin anak murid/anak saya.




Jadi, selepas ini, guru-guru perlulah menjadi SHOTs pula ye. (Super Higher Order Thinking Skills). Kalau nak anak murid beri jawapan HOTs, tentulah guru perlu terlebih dahulu ada kemahiran membina soalan-soalan sedemikian. (Sebenarnya soalan HOTs inilah yang menjadi asas soalan band 6 saya dalam PBS tingkatan 1 yang lalu) Penerapan Kemahiran berfikir. Namun kekangannya adalah, saya sendiri kurang kreatif. Maka soalan saya tetap mempunyai satu jawapan akhir yang pasti.Kerana itulah matematik bagi saya. Tepat. dan Pasti. Hmmm...doakan saya boleh menjadi guru yang lebih kreatif tahun ini...dan tahun2 yang mendatang.amin..


Sumber : Taklimat HOTs di PPD Kuala Pilah pada 20 Nov 2012
               Bahan-bahan kursus HOTs diambil di web Bahagian Pembangunan Kurikulum









Comments

  1. syabas cikgu ..teruskan perjuangan...terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum
    terima kasih atas info yang sangat bermanfaat ini.
    sangat membantu :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih. sgt bermafaat. jemput ke blog saya

    http://pbssainsonline.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, maaf saya ada soalan. Hots/KBAT ni apply bagi math dan addmath Form 4 & 5 juga ke cikgu? Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. Soalan math dan addmath form4 form5 juga telah mula mempunyai +-20% soalan berbentuk kbat mulai spm 2013

    ReplyDelete
  6. dimana nk dapatkan buku2 ni ? adik saya mnta belikan..minta emel sy info di erine_isharina@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. Jika cik/tuan/puan ingin melihat soalan-soalan yang sesuai untuk pentaksiran kbat(sebelum ini di kenali sebagai hots), bolehlah pergi ke website oleh pusat pembangunan kurikulum kbatsm.my

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2