Skip to main content

Satu pintu tertutup, pintu lain terbuka

        Seorang lelaki yang menganggur memohon jawatan sebagai pelayan pejabat di sebuah syarikat komputer A. Pengurus perjawatan syarikat itu menemuduganya, kemudian memintanya menyapu lantai sebagai ujian.

       "Anda diterima bekerja", kata pengurus itu. "Berikan alamat emel anda dan kami akan hantarkan surat lantikan, juga tarikh anda mula bekerja, melalui emel".

        Lelaki itu menjawab, "maaf saya tidak mempunyai emel. Malah saya juga tidak memiliki komputer".

        "Oh kalau begitu maafkan saya. Jika anda tidak ada emel, bermakna anda tiada kelayakan. Sesiapa yang tidak mempunyai kelayakan, tidak dapat memiliki pekerjaan," jawap si pengurus dengan sinis.


       Nampaknya lelaki itu sama sekali tidak akan mendapat pekerjaan itu. Dia buntu dan tidak tahu apa yang harus dilakukannya. Sambil berjalan dengan fikirannya celaru memikirkan apa yang patut dilakukan seterusnya, dia sampai ke sebuah pasar raya. Dengan hanya memiliki 10 dolar didalam saku seluarnya, dia memutuskan untuk membeli 10 kilogram tomato. Lelaki itu kemudiannya menjual tomato itu dari rumah ke rumah. Dalam tempoh kurang 2 jam, dia berjaya menjual kesemua tomatonya dan mendapat keuntungan sekali ganda.

       Dia membeli lagi tomato dan mengulangi jualannya dari rumah ke rumah berkali kali dan kemudian pulang ke rumah dengan keuntungan berlipat ganda. Lelaki itu menyedari, dia boleh bertahan untuk terus hidup dengan menjual tomato. Maka, dia mengulangi jualannya dari hari ke hari selepas itu, se awal pagi hingga ke larut malam memperdagangkan jualannya. Dalam masa beberapa bulan kemudian, dia mampu membeli kenderaan kecil bagi membantu urusan dagangannya, dan tanpa mengenal putus asa, kemudiannya sudah mampu memiliki sejumlah kenderaan pengedaran sendiri.

      Dalam tempoh 5 tahun kemudiannya, lelaki itu telah menjadi salah seorang pengedar bahan makanan yang terkenal di bandar tersebut. Dia mula merancang masa depan keluarganya dan memutuskan untuk membeli polisi insurans hayat. Dia menemui seorang broker insurans dan memilih polisi insurans yang bersesuaian dengannya. Broker itu bertanyakan kepadanya tentang alamat emel untuk memudahkan urusan insurans tersebut.

      Lelaki itu menjawab, "Saya tidak mempunyai emel". Broker itu kehairanan dan berkata," Anda tidak mempunyai emel, tetapi berjaya membina rangkaian perniagaan yang besar. Bayangkan bagaimana perniagaan anda jika anda memiliki emel".

      Lelaki itu berfikir sejenak dan menjawab, " Ya, tentu saya hanya akan menjadi pelayan pejabat di syarikat komputer A".



Buat anak didikku, tiada sebarang kejayaan yang sangat manis untuk dikenang melainkan kejayaan itu dilalui dengan penuh kepayahan, jerih lelah dan usaha yang berterusan tanpa mengenal putus asa. Setiap kita mempunyai pelbagai kekurangan, namun kekurangan itu bukanlah pengukur yang kita tidak boleh berjaya. Ibarat cerita ini, andai lelaki tersebut seorang yang mudah menyerah kalah kerana rintangan kata2 dari orang lain, pasti dia tidak akan dapat sampai ke tahap yang dia capai seterusnya. Dia tidak menjadikan kekurangan itu sebagai duri dalam daging yang membantutkan kejayaannya.

Walau satu pintu kelihatannya tertutup, harapan itu hampir tiada disitu, tapi pasti adanya harapan di pintu yang lain, dengan syarat sebagai manusia, jangan terus menyerah kerana satu kegagalan. Sebenarnya, banyak contoh orang-orang yang terkenal di dunia ini, adalah dulunya orang yang pernah 'terjatuh' ketika silamnya. Tapi bangkit dari kegagalan, bangun dari kesedihan dan terus meniti diatas ranjau kehidupan, adalah resipi kejayaan, resipi kemenangan.

Ingat, jangan kerana terasa dengan mulut mereka yang langsung tiada kena mengena dengan hidup kamu, maka kamu sanggup menggadai maruah, memusnahkan masa depan, meninggalkan segala usaha separuh jalan. Sematkan di hati, kamulah penentu kejayaan diri kamu sendiri. Kamu jugalah yang bertanggungjawab memajukan diri sendiri, bukan saya, bukan dia, bukan juga si polan. Hanya kamu, dan usaha kamu, serta iringinya dengan banyak berdoa pada Allah, agar Allah mudahkan urusanmu, agar Allah cerahkan jalan kehidupanmu, agar Allah sentiasa melindungimu, di dalam rahmat dan kasih sayangNya.




>tapi cikgu, saya cuma ponteng kelas je, yang cikgu membebel panjang kenapa..mana saya ada musnahkan masa depan saya..

>> Aik, kamu ingat bila kamu ponteng tu, kamu boleh faham ke pelajaran yang saya ajar masa tu? lagi satu, kamu ponteng tu menandakan kamu ingin terjebak ke lembah orang-orang yang gagal, yang saya contohkan tadi tu orang yang rajin lah, bayangkan kalau lepas dia jual tomato hari pertama, esoknya dia jadi malas dan ponteng sehari untuk tidak meniagakan jualannya.Kamu fikir dia boleh jadi berjaya seperti yang dicapainya tu? Fikirlah apa yang kamu nak jadi masa depan, dan berubahlah membina karakter-karakter yang baik dalam diri kamu. Sebagai permulaan, buang perasaan bosan, sebut banyak-banyak saya minat saya minat dan jangan ponteng kelas lagi. InsyaAllah sedikit demi sedikit, tabiat yang buruk tu boleh dikikis dan kamu boleh berada di landasan yang kamu ingini. Ada hati, semua boleh jadi. Ada usaha, pasti berjaya. Ada keinginan, pasti ada jalan. Saya doakan kamu berjaya.






        '

Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2