Skip to main content

Pt3 wajar dikekalkan?

Tahun 2018 ini, merupakan tahun ke 5 pentaksiran tingkatan 3 atau singkatan nya PT3, dilaksanakan. Sejak pelaksanaan pertama kalinya pada 2014, PT3 mendapat pelbagai reaksi positif dan negatif dari pelbagai pihak. Reaksi itu masih lagi belum dpt reda atau diterima sepenuhnya walaupun selepas menginjak hingga tahun ke 5 pelaksanaannya ini.

Ibu bapa rakyat malaysia berdekad dekad lamanya telah terbiasa dengan corak penilaian berbentuk peperiksaan berpusat. Sistem peperiksaan PMR(penilaian menengah rendah) sejak 1993, yg sebelumnya nama SRP(sijil rendah persekolahan) dan yang sebelumnya nama lama nya LCE (lower certificate education). Walau semua nama ini ditukar ganti, namun corak peperiksaan nya memang sudah diterima umum. Semua lapisan masyarakat Malaysia yg dalam lingkungan umur 25 tahun ke atas sgt faham dan jelas tentang apa itu penilaian peperiksaan terutamanya PMR ketika tingkatan 3. Jadi, apabila sekolah pula di minta mengambil alih peperiksaan dengan nama pentaksiran tingkatan3, sememangnya ia mendapat tentangan dan kritikan dari pelbagai pihak, terutama tentang corak dan bentuk penilaian itu dijalankan. Di download, dicetak, di stapler dan di simpan hanya di bilik kebal sekolah, menimbulkan banyak keraguan tentang ke esahan kertas peperiksaan. Apatah lagi kemudian nya di semak, dan di beri penilaian oleh hanya guru mata pelajaran masing2. Lebih lagi dikritik dan dipertikai oleh para ibu bapa kelahiran 80an dan 90an ini.

Rata2 bertanyakan soalan mengapa perlu nya perubahan ini. Rata2 mempertikai kenapa tak kembali saja pada zaman PMR. Sila mansuhkan PT3. Jelas mereka yg menuntut agar dimansuhkan PT3 ini adalah mereka yg hanya pentingkan diri sendiri. Hanya tahu mengkritik tanpa cuba memahami.

Secara peribadi, sekiranya saya sendiri tidak berada di peringkat pelaksana PT3 ini, kemungkinan saya juga akan memikirkan perkara yg sama. Mansuhkan saja kerana menyusahkan je. Leceh. Kenapa semuanya perlu disediakan oleh sekolah? Tak akan jadi sulitlah nanti. Boleh bocor soalan ni nanti. Tetapi sebenarnya, bila kita mahu memerhati dan memberi tumpuan, kita akan dpt lihat bahawa PT3 merupakan sesuatu yg sgt relevan dengan cabaran dunia hari ini. Kenapa?

1. Soalan ujian bertulis pt3 menghapuskan bentuk soalan objektif. Kesemua soalan adalah secara subjektif. Didalam satu subjek ada gabungan satu dua soalan objektif, beberapa soalan struktur, dan selebihnya adalah bentuk pemikiran kbat, yg menguji tahap pemikiran setiap pelajar. Memang mencabar. Dan takde istilah baling dadu utk jawapan A, B, C, D. Semuanya adalah hasil jawapan yg keluar dari buah fikiran pelajar. Kalau kosong fikiran mereka, maka kertas kosong lah yg di hantar. Bukan kah itu memang betul2 memenuhi tuntutan pelajar masa kini? Boleh berfikir, ada ilmu dan ada kefahaman terhadap subjek.bukan menghafal semata2.

2. Tiada soalan spot kerana tiada pattern soalan yg serupa. Istilahnya disebut sebagai non routine question. Takde proses hafal jawapan seperti yg berlaku pada zaman PMR dulu kerana soalan tidak lagi boleh dijangka.apa yg akan keluar. Tahun lepas soalan lain.susunan lain.tahun ini soalan lain.susunan lain.

3. Bentuk pengujian yg merangkumi semua kategori. Ada lisan bertutur. Budak mesti boleh bercakap. Ada lisan mendengar. Budak mesti boleh menggunakan deria dengar untuk suatu komunikasi menjawab soalan. Ada ujian tugasan yg memerlukan mereka berjumpa masyarakat utk ditemubual, diselidik, dikaji, di bentang. Dan tak ketinggalan pastinya ujian bertulis. Bukan kah ini sesuatu yg perlu dalam membina ketrampilan pelajar. Menjadi pelajar yg berani, berdaya saing, dan mempersiapkan mereka utk cabaran akan datang.

Jadi, saya berpendapat bahawa pt3 ini memang sesuatu yg baik dan wajar dikekalkan bagi pelajar tingkatan 3. Sesuatu berbentuk akademik itu memang sepatutnya tidak diukur dari satu sudut sahaja kerana setiap pelajar mempunyai kepelbagaian kecerdasan. Memang sesuatu yg baru itu, pastinya ada sahaja penentangnya sebelum sesuatu itu terbukti baik kepada masyarakat. Tempoh 5 tahun memang belum memadai utk membuktikan kejayaan program itu. Namun, kesabaran dan kerjasama semua pihak adalah perlu utk merealiti kan sasaran generasi berdaya saing ini. Terutamanya desakan mereka2 yg kurang sabar terutama pihak ibu bapa. Mereka harus bertenang dan berlapang dada kerana segala yg di lakukan ini memang adalah utk kebaikan anak2 mereka juga.


Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2