Remaja sering dikaitkan dengan ungkapan, “sedang mencari
identiti hidup”. Tidak tahu apa mereka nak jadi pada masa akan datang. Tidak
pasti ke mana hala tuju mereka selepas tamat sekolah.
Sistem pendidikan kita
telah menyediakan silabus mengikut perkembangan murid2. Masa zaman sekolah
rendah, kebanyakan cita2 murid2 ialah menjadi guru, polis, doctor atau askar. Kenapa ? sebab itu yang mereka
lihat dan didedahkan dalam ruang lingkup persekitaran mereka. Menjejak ke sekolah menengah,
berkembang sikit, mungkin tambah cita2 nak jadi pensyarah, pakar kaji botani
lah, angkasawan lah, sebab itu juga yang
mereka didedahkan(lebih sikit dari masa zaman kanak2). Tapi realitinya, ada berjuta2 nama jawatan
dan pekerjaan dan bidang yang mereka akan temui, selepas mereka melangkau ke dunia pekerjaan nanti. Bermacam2 nama kursus yang ditawarkan di peringkat universiti atau
kolej atau mana2 institut pengajian tinggi. Untuk itu, tugas seorang guru di
peringkat menengah adalah memperkenalkan bakal2 pelapis generasi depan ini,
dengan bermacam2 ilmu mengikut kesesuaian dunia pekerjaan pilihan mereka,
kelak.
Kenapa saya perlu belajar addmath? Kerana hendak membiasakan
murid2 dengan bahagian cabang pekerjaan yang bertunjangkan semua(atau
sebahagian) dari tajuk yang ada di dalam addmath. Di peringkat universiti, akan
ada nama2 lain untuk subjek matematik, asas matematik, kalkulus, aljabar,
mekanik, statistik, engineering mathematics, tanpa disedari semua ini
berteraskan dari mana2 21 topik addmath
yang kita pelajari ketika sekolah menengah. Sebagai orang dewasa, penggubal subjek tidak pasti yang mana arah yang akan dilalui oleh seseorang pelajar selepas spm mereka. Bahagian kedoktoran kah? Bahagian jurutera kah? Menghala ke perakaunan kah? Terlalu banyak cabang yang boleh dan mungkin dilalui oleh seorang lepasan subjek matematik tambahan. Hal ini pasti, kerana pelajar yang mengambil subjek matematik tambahan tentu adalah pelajar yang lebih berketrampilan di dalam pelajaran kerana mereka adalah pelajar yang juga mengambil subjek2 sukar lain seperti fizik atau kimia atau biologi atau perakaunan.
Anda akan pelajari subjek matematik lagi mengikut kursus pilihan anda ketika di
universiti, tetapi diandaikan sudah
tidak sukar untuk mempelajarinya kerana telah ada pendedahan sejak di sekolah
lagi menerusi subjek addmath. Inilah harapan yang cuba disampaikan melalui matapelajaran matematik tambahan. Anda sendiri belum pasti kemana hala tuju anda bukan?
terima kasih atas penerangan ini..
ReplyDeletekalau saya ade subjek matematik tambahan, ict dan seni visual dalam spm.. sya boleh memilih pekerjaan apa ya?
ReplyDelete