Skip to main content

Bagaimana untuk belajar matematik



1. Baca apa yang akan diajar oleh guru anda sebelum sesi kelas bermula. Baca dengan perlahan dan teliti. membaca matematik bukan seperti membaca novel atau sejarah. membaca dengan laju juga tidak diperlukan. Setiap perkataan dan simbol ada maksud yang tertentu. Jangan tinggal bahagian simbol-simbol. Ini biasanya adalah maklumat yang penting. Baca dengan pensil di tangan.

2. Bila sesi kelas bermula, setiap kali guru selesai menjawab masalah, cuba ulang dengan melakukannya sendiri. Lakukannya samada sebelum atau selepas jawapan di beri. Ini untuk memastikan anda tahu langkah kerja yang ditunjukkan, dan paling penting apa yang tidak ditunjukkan. Jika ada yang anda tidak tahu, cuba bina soalan mengenainya. Jika anda dapat menentukan soalan khusus tentangnya, pasti anda sendiri akan dapat menjawabnya. Jika tidak, bertanyalah kepada pengajar anda sehingga beliau berjaya menguraikan ketidakfahaman anda itu.

3. Fahamkan konsepnya. Jangan terlalu gembira hanya dengan mengetahui cara bagaimana soalan itu diselesaikan. Cuba jawab sendiri, kemudian bina contoh soalan sendiri dan jawab mengikut konsep yang dipelajari. Sentiasa ingat bahawa soalan dalam peperiksaan kebiasaannya sangat berbeza dengan contoh yang diberi di dalam buku.

4. Buat latihan. Sentiasa pastikan konsep telah difahami bila membuat latihan. Latihan akan memberikan keyakinan dan mengukuhkan daya ingatan terhadap apa yang telah dipelajari. Paksa diri sendiri untuk mengingat teknik menjawab, kaedah dalam menjawab soalan yang diberi, tanpa merujuk buku.

5. Siapkan tugasan anda samada diberi markah atau tidak. Matematik bukan sesuatu yang hanya dilihat.  Satu-satunya cara untuk berjaya dalam subjek ini adalah dengan banyak latihan. Merujuk kepada contoh soalan hanyalah cadangan ketika anda menyiapkan 'homework' tetapi sebaik-baiknya pastikan anda  memahami konsepnya. Ini  membolehkan anda mengaplikasikan fahaman anda dalam apa jua contoh soalan yang berkaitan.Fahami tujuan 'homework' diberi. 'Homework' adalah bertujuan untuk mengukuhkan pengetahuan konsep anda, dan membantu anda membina kemahiran-kemahiran menjawab.'Homework' bukan untuk menyuruh anda mencari jawapan yang tepat sahaja, kerana pengajar anda telah tahu jawapannya. Ia sememangnya untuk membolehkan anda menguasai kemahiran-kemahiran yang diperlukan untuk menyelesaikan soalan-soalan yang diberi.

6. Lihat kepada proses menjawab. Apakah proses yang dilalui untuk mendapat jawapan. Bukan menghafal gerak langkah sehingga tercapai jawapan. Anda akan hadapi masalah jika menghafal langkah, kerana setiap masalah adalah unik, dan hanya dapat diselesaikan dengan fahaman. Cuba jawab setiap soalan, kerana soalan berbeza telah disusun sesuai dengan kefahaman anda. Anda boleh menyemak jawapan pada muka surat akhir buku, tetapi pastikan anda cuba dan terus mencuba untuk mengenalpasti apakah kekurangannya jika jawapan anda tidak seperti yang diberi.

7. Tandakan latihan yang tidak anda ketahui dan dapatkan bantuan untuk menyelesaikannya, sebelum sesi kelas seterusnya. Ini akan mengurangkanketidakfahaman dari menjadi terlalu banyak. Jika anda tidak faham hari ini dan tidak mencari jalan menyelesaikannya, jika masuk kelas seterusnya dan tak faham, akan membuatkan anda bosan dan terus menyatakan matematik susah. Jangan bertangguh dalam bertanya. Jika anda meminta bantuan, pastikan anda menyimpan segala catatan dan nota secara kemas, supaya anda boleh merujuknya ketika menjelang ujian.

8. Jangan malu bertanya. Semakin lama anda simpan pertanyaan anda, semakin berliku perjalanan matematik anda. Biasanya ketika anda 'stuck' hanya satu konsep yang anda tidak faham, tapi akibat bertangguh, semakin banyak belajar, semakin banyak tidak faham kerana anda mengumpul semua ketidakfahaman itu. Jangan risau, pakar matematik pun asalnya seorang pelajar juga!



Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2