Skip to main content

Rephrase... Bina semula ayat

Rephrase.. perkataan ini saya dapat ketika saya menghadiri bengkel "lesson plan addmath' anjuran PPD Kuala Pilah pada awal November 2011. Sejak itu, perkataan ini sering bermain2 di fikiran kerana saya amat yakin, kebanyakan kelemahan saya dalam menyampaikan ilmu matematik(terutamanya matematik tambahan) banyak dipengaruhi oleh faktor ini. Apa maksud sebenarnya? apa yang saya nak kongsi disini, ialah bagaimana seseorang guru menunjuk ajar anak muridnya, tetapi dengan menggunakan gaya bahasa, atau ayat yang salah. Bukan bermakna guru itu salah ajar atau tak pandai cakap, tapi percakapannya yang tidak dapat difahami oleh pelajarnya. Jika ayat yang guru katakan itu tidak difahami oleh pelajar, guru cenderung untuk mengulangi ayat tersebut dengan nada yang lebih jelas, dan perkataan sebutir, sebutir...tapi masih tidak difahami oleh pelajar.

Sebenarnya, apa yang boleh guru lakukan, ialah berfikir sejenak, dan cuba lontarkan soalan dengan susunan ayat berbeza, tapi mempunyai maksud yang sama. Ok, ini situasi yang telah berlaku kepada saya hari ini.

Seorang pelajar yang agak lemah dalam matematiknya, bertanya kepada saya bagaimana mendapatkan jawapan untuk nilai y seperti soalan dibawah:


Mula-mula saya bertanya bagaimana mendapat nilai sudut NLM (dalam kes ini, pelajar itu baru saja belajar tentang konsep selangseli Z) maka dia dapat jawapannya ialah 40 darjah. 

     Kemudian saya bertanya, "berapa nilai sudut di MOL?", dia senyap. 

     Saya kata, "Satu garis lurus jumlah sudut ialah 180 darjah. Kalau sebelah dia tu 60 darjah, kenalah tolakkan, 180 tolak 60, dapatlah sudut sebelahnya". Dia senyap. 

     Saya tanya, "Berapa 180 tolak 60?" Dia diam mencongak.Lama baru dia jawab, "120". 

     "Ok, 120," saya kata. Saya tanya lagi, " Satu segitiga berapa jumlah darjah sudut didalamnya?"

     Dia jawab, "180". Saya balas, "Bagus. Kalau begitu, dua sisi kamu dah tau, boleh tak kita cari nilai sisi satu lagi?". Dia senyap. 

     "Eh budak ni, boleh ke tak boleh ni?, saya bertanya didalam hati. 

    Saya ulang pertanyaan, dengan lebih berhati2, perlahan, dan jelas. "Satu segitiga ada 3 sisi, jumlah seluruh sisi 180 darjah. Sisi ini dan ini(sambil menunjuk kepada rajah) kita dah tau jawapannya. Jadi boleh tak kita cari nilai sudut pada sisi y ni?".

      Mungkin kerana takut saya marah, dia jawab "Boleh".

      Saya kata, "ha, kalau boleh, berapa jawapannya?" . Senyap lagi.

Saya diam. Kepala ligat berfikir bagaimana menyusun ayat yang baru, supaya maksud yang ingin saya sampaikan, dapat sampai kepadanya. 

      "Sekarang kita ada satu segitiga. Jumlah sudut ini tambah ini dan tambah ini campurkan semuanya, jumlahnya 180 darjah. kalau sudut OLM ini 40 darjah, dan sudut MOL ini 120 darjah, berapa lagi yang kita perlukan untuk cukupkan jumlahnya 180? ", saya menyoal. Dia menjawab, " Kalau nak dapat 180, 40 campur 120 baru dapat 160. 160 kena tambah lagi 20 baru cukup 180, cikgu". Saya senyum. 

      "Ha, 20 lah jawapan bagi nilai y, kan dapat tu," balas saya.

      "Oh, kalau macam tu, yang tadi tu, yang cikgu dapat jawapan 120 tu(sambil jarinya menunjuk ke sudut MOL), sebab 60 kena campur 120 baru cukup 180, ye cikgu," dia bertanya.

       Saya jawab,"ye betul tu. 60 di tambah dengan 120 barulah cukup 180. Jadi kita kena lah tau kita nak tambah berapa untuk cukupkan nilai sebenar pada sudut tu".   

Sepantas kilat perkataan rephrase ini datang ke dalam ingatan saya. Mujur, sebelum situasi marah menguasai, saya telah bertindak mengubah bentuk penerangan saya secara spontan. Saya mula bertenang, fikir sekejap, saya memandang dia, dia tunduk memandang soalan tadi sambil tersenyum.Dia mengucapkan terima kasih, dan balik semula ke tempat duduknya.

   "Macam ni rupanya bentuk rephrase yang diceritakan dalam bengkel haritu", bisik hati saya.

     Situasi yang saya lalui tadi, sememangnya banyak kali saya lalui, dan kebiasaannya saya memang memaksa pelajar untuk menerima terus jawapan dari saya, tanpa memikirkan sama ada pelajar sebenarnya faham dengan sebenar kefahaman, atau sekadar menjawab faham, demi untuk menjaga hati saya.

    Moga ada pengajaran hari ini untuk saya terus perbaiki diri ini. Guru juga belajar, tau! 







Comments

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2