Skip to main content

Kursus KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi)

Pada permulaan cuti sekolah yang lalu, saya dan semua ahli panitia matematik sekolah telah dipanggil untuk menghadiri kursus KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi), yang diadakan di PPD Kuala Pilah.

          Kursus KBAT ini merupakan kursus yang wajib dihadiri oleh semua guru Matematik dan Sains sekolah menengah di Malaysia. Kursus ini wajib dihadiri selama 30 jam. Kami berkursus selama 5 hari , dari isnin hingga jumaat. Apa itu KBAT? KBAT adalah nama lain kepada HOTs(saya pernah buat satu entry berkaitan HOTs sebelum ini, anda boleh baca di sini )

         Kenapa kursus KBAT ini begitu penting? Kursus ini memberi beberapa pendedahan kepada guru-guru tentang teknik-teknik yang boleh mereka aplikasikan sewaktu PdP, mendedahkan mereka dengan cara-cara penyediaan soalan mengikut standard peperiksaan, memperkenalkan bentuk-bentuk soalan yang dikatakan ber aras tinggi, menjawab pelbagai persoalan berkaitan soalan rutin atau bukan rutin. Paling penting sekali, menyediakan pelajar-pelajar kita dengan ilmu yang bersesuaian untuk mereka berdaya saing di peringkat antarabangsa. Sewaktu saya menaip artikel pertama saya dulu berkaitan HOTs, ilmu yang saya dapat pada ketika itu hanyalah 'permukaan'nya sahaja. Tentang tujuan, tentang kenapa dan beberapa soalan aras rendah dan aras tinggi. Tetapi selepas mengikuti kursus kali ini, syukur alhamdulillah saya mendapat banyak ilmu baru tentang BAGAIMANA mengaplikasikan pengetahuan itu di dalam kelas bersama-sama pelajar saya.

Jika kita inginkan pelajar membina kemahiran berfikir, mencari sebab dan dapat menyelesaikan masalah, maka kita perlu dedahkan mereka dengan soalan yang ber aras tinggi, soalan yang menjana kemahiran berfikir, soalan yang rumit dan di luar aras pemikiran biasa.

Malaysia menyertai peperiksaan TIMSS, suatu peperiksaan peringkat antarabangsa yang diadakan 4 tahun sekali. Cuba lihat diatas, soalan yang diuji didalam peperiksaan TIMSS adalah soalan silibus tingkatan 1 dan 2 (Kecuali yang bawah tu, data dan perubahan barulah silibus tingkatan4). Jadi secara logiknya tentu pelajar kita boleh menjawab 75% daripada soalan yang dikemukakan kerana tajuk-tajuk lain itu telah ada dalam silibus mereka. Tetapi apakan daya, oleh kerana soalan peringkat peperiksaan TIMSS adalah soalan berbentuk KBAT, maka pelajar-pelajar kita dikatakan tidak mampu menyaingi dan menjawab soalan yang dikemukakan, kerana bentuk KBAT tidak didedahkan di dalam kelas. 

Warna hijau menunjukkan warna bagi tahun terkini, 2011. Lihat! Inilah gambaran prestasi pelajar Malaysia di mata dunia. Dari keseluruhan pelajar yang diuji pada tahun 2011, hanya 12% mencapai tahap tinggi manakala 64% mencapai tahap rendah. Penanda aras ini merupakan rujukan yang menunjukkan kualiti pendidikan pelajar Malaysia sebenarnya berada di ambang kemerosotan. Atau dalam bahasa senangnya, pelajar-pelajar kita diakatakan dah tak mahu berfikir. Ini kerana, soalan TIMSS adalah soalan yang panjang, banyak ayat dan meminta pelajar berfikir untuk mendapat jawapan.



PISA pula adalah satu lagi peperiksaan yang diadakan 3 tahun sekali yang diduduki oleh pelajar Tingkatan 3 Malaysia. Lihat kedudukan Malaysia diatas pada tahun 2009. Soalan PISA juga mereupakan soalan KBAT, malahan selepas saya menghadiri kursus KBAT ini, saya mendapati soalan PISA adalah lebih panjang, lebih rumit dan lebih mencabar pemikiran jika dibandingkan dengan soalan TIMSS.









             Maka, jika seorang guru ingin melahirkan pelajar yang berdaya saing supaya dapat meningkatkan 'nilai' mereka dimata dunia, sudah semestinya guru-guru juga perlu memiliki teknik-teknik hebat yang dapat digunapakai sebagai bahan pencetus semangat berfikir dikalangan pelajar. Disinilah kursus KBAT yang kami hadiri ini, diisi dengan pelbagai pendedahan teknik, diharap dapat membantu guru untuk menjadi jentera penggerak kepada hasrat negara ini.

          Gambar-gambar sekitar kursus kami. Kami belajar tentang I-Think, pembinaan item soalan lembaga peperiksaan, item TIMSS, item PISA, perbezaan soalan rutin dan bukan rutin, pembinaan lukisan model heuristik dan juga teknik pelan Bansho. 

                         
                        


                         
                         
                         


Sesungguhnya kursus ini memang memberi manfaat dan menambah ilmu pengetahuan kami supaya menjadi guru yang juga kreatif dan inovatif. Moga ilmu yang diperoleh ini dapat dialirkan kepada para pelajar sewaktu sesi PdP bermula tahun depan. InsyaAllah...




Comments

  1. Bagaimana ibubapa dapat membantu anak-anak dalam pebelajaran KBAT sedangkan kami tidak mempunyai pengetahuan dlm pelaksanaan KBAT dan terdidik dlm sistem yg lama. Saya hendak belajar bagaimana KBAT dilaksanakkan agar dpt membantu anak saya yang akan ke Tingkatan 1 tahun 2015.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya cadangkan tuan/puan masuk ke website www.kbatsm.my
      ada beberapa contoh soalan kbat dalam web itu yg boleh digunakan untuk membantu anak-anak kita. sekurang-kurangnya kita dapat gambaran bentuk soalan.

      Delete
  2. Assalamualaikum cikgu hawa. Blh cg sharekan contact no individu yg boleh berikn kursus kbat matematik kpd guru2? Cg zila gombak.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

         Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2